19. september 2014

Trial Des Nations 2014 (2)

I dag er vores TdN historie skrevet af Henrik Arvad. Henrik er Teamleder på TdN holdet, og står til dagligt for at koordinere indsatsen på det Danske Trial talent hold. Så i denne artikel kan du se at der er masser af muligheder i international Trial – også selv om man ikke lige er den der kører i sektionerne. Tag endeligt fat i Henrik Arvad hvis du vil hører mere.

Beretning om Danmarks deltagelse i Trial Des Nations 2014.

Forberedelsen:

Forberedelserne til dette års TDN startede allerede i december 2013. Her skulle der lægges en plan for arbejdet med Trial Elite holdet i den kommende sæson og der skulle udvælges hvilke løb der skulle satses på i 2014.

I 2014 havde der åbnet sig en ny mulighed for Danmarks deltagelse i TDN, muligheden for at stille et kvindehold til årets hold VM i Andorra.

Planen for 2014 var færdig medio december, og alle kørerne havde derved optimale betingelser for at planlægge deres sæson for 2014. Pigerne var nemme at overtale til at tage med til Andorra, til deres debut i VM for hold.

For drengene var der den lille udfordring, at vores unge talent Mikkel Brade var født for sent, og derved ikke var gammel nok til at kunne deltage. Jeg prøvede at søge dispensation ved FIM, men regler er regler, og der kunne derfor ikke gives tilladelse til Mikkels deltagelse. Men heldigvis havde Thomas Pedersen mod på at tage endnu en TDN tur, og det var vi alle glade for, det er rigtigt godt at have en erfaren kører med på turen.

Gennem sæsonen har alle kørerne trænet hårdt og målrettet mod holdets mål i 2014. Det indebar også løbs og træningsture til Sverige og Tyskland. Især træningen i Sverige har givet en god erfaring med kørsel i klipper, hvilket der var rigeligt brug for i Andorra.

 

Logistikken på en tur til Andorra er en stor udfordring for de fleste, 2200 km hver vej, er lidt mere end de fleste er vant til.

Men kabalen gik alligevel op til sidst, og 2 kassebiler blev fyldt med grej og fragtede cykler til Andorra, mens nogle fløj derned og de sidste kørte i personbiler. På Google Map er tur planen nem at lægge, men det skulle vise sig at Pyrenæerne er lidt mere krævende i virkeligheden. Alle var enige om at det var udfordrende med de sidste 400 km gennem bjerge og gedestier. Alle nåede sikkert frem så det var det vigtigste.

 

Deltagelse i en VM afdeling:   

Jeg ankom til Andorra onsdag 10/9 og havde derved ”god” tid til at få styr på danskernes paddock området inden de første kører skulle ankomme onsdag aften. Den første fyr jeg møder er sjovt nok Charly Demantieu som jeg får en kort snak med. Han er personen der ved ALT til disse stævner, og kan løse næsten alle problemer. Han får mig hurtigt sat i kontakt med den ansvarlige person for paddocken, og i løbet af 15 minutter var alt på plads.

I Andorra skal man ikke regne med at der på forhånd er styr på, hvor hvilke lande skal være, hvilket jeg kan bekræfte, men for danskernes vedkommende blev vi tildelt en stor samlet plads midt i hovedgaden og paddock området.

Charley var hurtig til at tilbyde mig, at pigerne kunne deltage i den afsluttende individuelle VM afdeling for kvinder som skulle afvikles allerede fredag. Jeg syntes det er super godt at FIM virkelig prøver at få flere kvinder med i deltagelsen i VM, med denne åbenhed.

Jeg sendte øjeblikkeligt en besked til pigerne som var på vej, at denne mulighed havde åbnet sig, og at der allerede torsdag kl 11,00 var træning for dem, hvis de ønskede deltagelse. Begge piger sagde ja uden og tøve, og så havde vi pludseligt travlt i den danske pit.

Torsdag kl 11,00 fik pigerne sig tilmeldt VM, og kl 11,30 var vi på vej til practice area oppe i bjergene.

Her kunne pigerne lige få rystet lidt nervøsitet af sig, og prøve biddet på klipperne.

Kl 13,30 var vi nede igen til frokost, hvorefter der kl 14,00 – 16,00 var besigtigelse af sektioner rundt på den 14 km lange rute oppe i bjergene. Uha ruten var krævende, visse steder kørte vi på 3 meter brede hylder med 30 – 50 meter lodret faldt til siden.. så var vi hvis i gang. Besigtigelsen af sektioner gik godt, og vi var fremme i paddock kl 18,00 hvor vi lige kunne nå teknisk kontrol af maskiner inden næste dags VM afdeling.

 

Fredag morgen kl 8.50 gik starten for pigerne, som startede med 2 min mellemrum, det var fint for så kunne de støtte hinanden rundt på ruten. Sofie Sørensen havde Morten Andersen med som minder og Fie Andersen havde Thomas Pedersen som sin minder. Og Henrik Arvad kørte med som Team Manager.

Ruten havde 10 sektioner fordelt på de 14 km, og der skulle køres 3 omgange indenfor 5½ time.

Sektionerne var et udpluk af de samme sektioner som skulle bruges til lørdagens TDN løb for kvinderne, så det var en fin mulighed for lidt for træning. Det skulle vise sig at være en klog beslutning, dels pga. sværhedsgraden og tilvænningen til kørsel i klippe underlaget, men også fordi Fie Andersen fik tekniske problemer med maskinen.

Fie´s karburator havde en defekt, som desværre ikke kunne løses på ruten, og hun måtte udgå efter 1½ omgang på ruten. Sofie Sørensen fortsatte sammen med sin minder Morten Andersen og Henrik Arvad, og gennemførte løbet med en plads som nr.41 ud af 47 startende. Virkelig flot præstation fra begge piger på dagen.          

 

Deltagelse i TDN for kvinder:

Lørdag var dagen hvor pigerne igen skulle i ilden, denne gang var det hold VM (TDN) som var opgaven.

Pigerne skulle starte kl 10.05 og havde 6 timer til at gennemfører de 2 omgange og 15 sektioner pr omgang.

Men inden vi kunne komme i gang skulle der være lidt spansk panik omkring planlægningen.

Vi havde den udfordring at Thomas og Morten skulle kører som minder for pigerne, men arrangørerne havde planlagt teknisk kontrol af maskiner til søndagens TDN for herre, fra kl 9,00 – 11,00.

Vi besluttede derfor at stå klar med alle herre kl 8,40 ved teknisk kontrol, for så kunne det ikke gå galt….

Kl 9,05 stod jeg og trippede i indskrivningsområdet, og der var mildest talt kaos. Jeg fik fanget en fra organisationen, og spurgte til hvornår de kom i gang, for vi havde ligesom et TDN for piger vi også skulle nå. I dette sekund gik det op for dem at klokken faktisk var over 9,00. I tilmeldingen skulle der udleveres papir som gav adgang til teknisk kontrol, så der var kun en mulighed. 9,15 var jeg ude igen, og teknisk kontrol var skide sure over at de danskere som holdte først ikke havde indgangspapirer… Hvad skal man gøre ?? ingen kunne et ord engelsk og vi var de første som havde fået papirerne til teknisk kontrol.

Men alt lykkedes og vi var faktisk i lidt god tid nede til pigernes start.

Både Sofie og Fie havde et super godt, men meget hårdt løb, og ikke mindst skal Morten og Thomas have en kæmpe ros for deres arbejde som minder, de knoklede virkeligt hård den dag, flere steder skulle der hjælp til når pigerne var kørt fast på de stejle sektioner. Kæmpe respekt fra min side til de 2 mindere.

Sofie og Fie sluttede på en sidste plads, men jeg har stor respekt for deres deltagelse og præstation, en præstation jeg havde svært ved at se for blot 12 mdr. siden. 

Henrik Arvad sammen med toppen af international Trial

Some description 

Deltagelse i TDN for herre:

Søndag var det herrernes tur, og denne morgen var der totalt ro på, for alle administrative ting var klaret dagen for.

Vi havde fået en mindre udfordring allerede lørdag, hvor Martin Hirschgaard og Kristian Jørgensen havde været ude på besigtigelse af sektioner til dagens løb. Meningen var at Arne Jørgensen og Kim Hirschgaard skulle med rundt på ruten som minder og vandbærer, men det viste sig at den krævende transportrute var en for stor mundfuld for de 2 fædre.

Det var både for svært og for fysisk hård at komme rundt, så de ville blive en byrde for holdet at have med rundt, så beslutning blev at Henrik Arvad var minder for alle kørerne, med fælles hjælp fra dem selv, og pigerne blev vandbærer, og skulle blot hænge på mellem sektionerne. Arne og Kim fulgte med det første stykke som blev kørt på offentlig vej.

Dagen gik super godt, og alle drengene kørte nogle gode sektioner. Humøret var i top, og alle hjalp hinanden gennem løbet. Både Morten og Martin mistede deres bagbremse på vej ned fra bjerget, pga. overophedning, hvilket fortæller lidt om de højde meter vi kørte på.

Kørerne fik kørt Danmark til det bedste resultat i vores historie, og fik derved indløst deres forventning til resultatet i dette års TDN.

Under præmie overrækkelsen åbnede himlen op og vandet væltede ned, heldigt vi var færdige med løbet var alle enige om.

Afsluttende:

Mange tror måske det ”bare” er at tage til TDN og hygge sig, og kører lidt rundt, men sådan er det ikke.

Det er et stort stykke arbejde der ligger forud for sådan en tur, der skal trænes målrettet med NonStop i sektioner, fysisk træning er en absolut nødvendighed, materiellet skal være i perfekt stand, der skal trænes målrettet i klipper hvis vi skal gøre os bare lidt gældende i TDN.

Mit arbejde som Team Manager til stævnet er også krævende, og specielt når jeg samtidig kører som minder.

Der er mange jury møder og tidsplaner at holde styr på, så min dag startede kl 6,30 og sluttede omkring kl 22,00.

Men det er alt besværet værd, når man kører på toppen af et bjerg i Andorra, og tænker hvor heldig kan man være at få lov at kører rundt i disse omgivelser, og dyrke sin sport og interesser.

Næste år kommer vi helt sikkert til at mangle nogle personer som mindere, så hvis du går med tanker om at det ville være fedt at være en del af næste års TDN Team, skal du sige til.

Tak for et godt Trial Des Nation til alle som har bidraget.

Team Manager
Henrik Arvad Larsen  

 

Herunder kan du se FIM's video fra løbene.

 

 

2014 © Rebild TrialSport. All Rights Reserved